Jesteś tutaj: Strona główna / Nadzór pedagogiczny / Wspomaganie / artykuł

Podsumowanie Projektu „Piramida Cheopsa” realizowanego w ramach Roztoczańskiej Akademii Matematyki

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
26 kwietnia 2022

25 kwietnia 2022 r. w Technikum im. Jana Zamoyskiego w Zwierzyńcu odbyło się uroczyste podsumowanie Projektu „Piramida Cheopsa”, realizowanego w ramach Roztoczańskiej Akademii Matematyki. W spotkaniu wziął udział Lubelski Wicekurator Oświaty p. Mirosław Wójcik, który podkreślił w swoim wystąpieniu znaczenie matematyki i szeroko pojętych kompetencji matematycznych w życiu każdego człowieka. Wśród honorowych gości wydarzenia znaleźli się także: p. Tomasz Zieliński poseł na Sejm RP, Wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, p. Witold Marucha Wicestarosta Zamojski, p. Grzegorz Grzywaczewski Prezes Zarządu WFOŚiGW w Lublinie, p. Jacek Misiuk Wicedyrektor LSCDN, prof. Monika Budzyńska Dziekan Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki UMCS w Lublinie, dr Małgorzata Cudna i dr Eliza Jackowska-Boryc z Katedry Nauczania Matematyki i Informatyki UMCS w Lublinie.
Głównymi uczestnikami wydarzenia byli uczniowie, nauczyciele, dyrektorzy 25 szkół podstawowych, które wzięły aktywny udział w Projekcie „Piramida Cheopsa”.
Inauguracja projektu nastąpiła 21 października 2021 r. podczas konferencji (dla nauczycieli matematyki szkół podstawowych z powiatu biłgorajskiego, hrubieszowskiego, tomaszowskiego, zamojskiego i M. Zamość), której motywem przewodnim było wykorzystanie GeoGebry w pracy z uczniami szkół podstawowych. Kolejnym etapem przedsięwzięcia był cykl 5 spotkań szkoleniowych dla zainteresowanych nauczycieli i uczniów, podczas którego nauczyciele matematyki Technikum im. Jana Zamoyskiego w Zwierzyńcu dzielili się swoimi doświadczeniami w pracy z GeoGebrą. Efektem końcowym przedsięwzięcia miało być zaprojektowanie i złożenie blisko tysiąca kartonowych graniastosłupów potrzebnych do zbudowania modelu piramidy Cheopsa (w skali 1:40). Zamierzony efekt został osiągnięty – w dniu 25 kwietnia 2022 r. na placu przyszkolnym Technikum blisko 400 osób (w tym 300 uczniów szkół podstawowych) zbudowało model piramidy.
W oficjalnej części wydarzenia, przypomniano historię i dotychczasowy dorobek Roztoczańskiej Akademii Matematyki, a wszyscy uczestnicy Projektu (w tym jego pomysłodawcy) zostali uhonorowani pamiątkowymi dyplomami i podziękowaniami. 
Warto przypomnieć, że Roztoczańska Akademia Matematyki to edukacyjne przedsięwzięcie Kuratorium Oświaty w Lublinie, Starosty Zamojskiego i Zespołu Szkół Drzewnych i Ochrony Środowiska w Zwierzyńcu. Nadrzędnym celem inicjatywy jest inspirowanie nauczycieli matematyki do poszukiwania innowacyjnych metod nauczania, zwiększających zainteresowanie ucznia matematyką. Dokładnie przed trzema laty - w dniu 30 kwietnia 2019 r. Akt Założycielski Akademii podpisali: ówczesny Lubelski Wicekurator Oświaty – p. Eugeniusz Pelak, Starosta Powiatu Zamojskiego – p. Stanisław Grześko oraz Dyrektor Zespołu Szkół – p. Waldemar Gardiasz.  Od tego czasu (mimo ograniczeń spowodowanych pandemią) udało się wspólnie podjąć wiele wartościowych inicjatyw.
Motywem przewodnim pierwszego cyklu spotkań (poświęconego formom i metodom pracy z kalkulatorem graficznym) były fraktale – obiekty nieskończenie złożone i składające się z identycznych struktur, a punktem kulminacyjnym pierwszego przedsięwzięcia Roztoczańskiej Akademii Matematyki było stworzenie Trójkąta Sierpińskiego przez uczniów z dziewięciu zaproszonych szkół podstawowych oraz gości. Na szkolnym placu, przy „Zwierzyńczyku” powstał wyjątkowo efektowny fraktal złożony przez 243 osoby! W międzyczasie wielu zainteresowanych nauczycieli matematyki podczas warsztatów szkoleniowych zgłębiło tajniki pracy z kalkulatorem graficznym.
Wiosną 2020 roku został założony profil facebookowy „Roztoczańska Akademia Matematyki” https://www.facebook.com/roztoczanska.akademia.matematyki, na którym systematycznie publikowane są aktualności ze świata matematyki i ciekawe materiały dla nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych; stworzono autorskie logo Akademii, na które składają się trzy spirale w barwach i z logotypami założycieli Akademii. W tym samym czasie Zespół Szkół Drzewnych i Ochrony Środowiska w Zwierzyńcu zaprosił wszystkich chętnych do ułożenia „złotej e-spirali” i zgłębienia tematu ciągu Fibonacciego.
Jesienią 2021 r. Roztoczańska Akademia Matematyki rozpoczęła cykl wydarzeń, których celem jest upowszechnienie innego wartościowego narzędzia, jakim jest GeoGebra -  interaktywna aplikacja do geometrii, algebry, statystyki i rachunku różniczkowego, przeznaczona do uczenia się i nauczania matematyki i nauk ścisłych od szkoły podstawowej do poziomu uniwersyteckiego. Interesujący wykład o wykorzystaniu programu GeoGebra w nauczaniu geometrii wygłosiła dr Eliza Jackowska-Boruc z Katedry Matematyki i Informatyki UMCS, a dyrektor Technikum im. Jana Zamoyskiego w Zwierzyńcu (które powstało z przekształcenia dotychczasowego ZSDiOŚ w Zwierzyńcu) zaprezentował cele i założenia projektu „Piramida Cheopsa”, zachęcając nauczycieli matematyki do udziału w Projekcie.
Efektowne podsumowanie Projektu „Piramida Cheopsa”, nie kończy przygody z GeoGebrą; już w połowie czerwca nauczyciele biorący udział w przedsięwzięciu spotkają się na warsztatach szkoleniowych, doskonalących i rozwijających umiejętności pracy z aplikacją.
 

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację: Kuratorium Oświaty w Lublinie
Data utworzenia: 2022-04-26 09:18:44
Data publikacji: 2022-04-26 09:19:02
Osoba sporządzająca dokument: Pawelec Marta
Osoba wprowadzająca dokument: Pawelec Marta
Liczba odwiedzin: 600

Rozwiń Historia zmian

Data i godzina zmianyOsoba zmieniającaOpis zmianyPoprzednia wersja
2022-04-26 11:20:35Misiak JolantaModyfikacja treściPoprzednia wersja
2022-04-26 09:27:46Pawelec MartaModyfikacja treściPoprzednia wersja