Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu (PIRLS)
Dyrektorzy szkół podstawowych,
Instytut Badań Edukacyjnych przystąpił do realizacji badania PIRLS 2021. Jest to międzynarodowe badanie postępów biegłości w czytaniu obejmujące uczniów klasy czwartej szkoły podstawowej.
Badanie realizowane jest co 5 lat przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA) z siedzibą w Amsterdamie, a w Polsce przez Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Międzynarodowe badanie edukacyjne PIRLS uznawane jest za miarodajne źródło informacji o postępie edukacji na świecie. Jego założenia i wskaźniki używane są w określaniu celów rozwoju edukacji oraz monitorowaniu ich osiągania w większości krajów rozwiniętych, także w Polsce.
W drugim etapie badania, które realizowane będzie w okresie 19 kwietnia - 30 maja 2021 r., udział weźmie 150 wylosowanych szkół podstawowych z całej Polski.
PIRLS jest badaniem dobrowolnym i anonimowym (do udziału uczniów wymagana jest zgoda rodziców), a upowszechniane są jedynie zbiorcze wyniki na poziomie krajowym (bez identyfikacji szkół, uczniów, ich miejscowości i regionów).
Informacje o programie PIRLS znajdują się na stronie Instytutu (www.ibe.edu.pl) oraz IEA (www.iea.nl). Dodatkowych informacji udziela zespół PIRLS w Polsce, e-mail: pirls@ibe.edu.pl.